De evolutie van marketing
Hoewel het woord marketing zelf als relatief modern en nieuw wordt beschouwd, bestaat het concept marketing al heel lang. Zelfs in vorige eeuwen, toen het kopen van producten alleen in het echte leven plaatsvond, maakten handelaars nog steeds reclame voor hun producten. Destijds was het alleen door middel van het gesproken woord en toen de jaren verstreken en de wereld vorderde, begonnen andere middelen te worden gebruikt die veel efficiënter waren. Mensen maakten reclame voor hun producten door middel van flyers, kranten en daarna, nadat de televisie was uitgevonden, door middel van tv-advertenties. Marketing werd veel eenvoudiger, toegankelijker en meer verspreid.
De nieuwste vorm van marketing
In de afgelopen twee decennia heeft echter een nieuwe vorm van marketing de overhand gekregen, namelijk internet marketing. Zoals het woord zelf al doet vermoeden, is internetmarketing een manier voor bedrijven om reclame te maken voor hun producten of diensten op internet. Dit gebeurt door middel van zoekmachinemarketing, affiliate marketing, e-mailmarketing of marketing op social media platforms. In de afgelopen 5 tot 10 jaar, waarin sociale media de nieuwe norm zijn geworden, gebruiken veel bedrijven dit als primair middel om reclame voor hun producten te maken. Er zijn geheel nieuwe marketingstrategieën uitgevonden die draaien om internet marketing omdat de traditionele marketingmiddelen simpelweg niet langer effectief zijn.
Het belang van internet marketing
Er zijn verschillende manieren om naar internet marketing te verwijzen, namelijk online marketing, e-marketing, e-commerce, digitale marketing enz. De reden waarom internet marketing tegenwoordig de belangrijkste manier is om reclame te maken voor producten, is omdat het extreem toegankelijk is en heel gemakkelijk voor bedrijven om te gebruiken. Het is veel goedkoper dan de traditionele marketingmiddelen en bereikt een veel breder publiek. Bovendien is online winkelen de nieuwe norm geworden, wat betekent dat het hebben van een goede online marketingstrategie essentieel is voor een bedrijf om te slagen in deze competitieve wereld. De meeste bedrijven maken hiervoor gebruik van zoekmachine marketing of zoekmachine optimalisatie.